Dieta owocowo-warzywna

Antocyjany w koncepcji żywienia dr Ewy Dąbrowskiej

Komponując przepisy do etapu postu diety dr Ewy Dąbrowskiej i szeroko pojętej koncepcji żywienia dr Ewy Dąbrowskiej, nauczyłam się szukać niekonwencjonalnych rozwiązań i często zapomnianych smaków i wartości w „naszych” owocach i warzywach. Wybór owoców na etapie oczyszczania czyli postu Ewy Dąbrowskiej nie jest duży a ich udział w codziennym menu jest często „dekoracyjny”. Dlatego wybrane owoce muszą być naprawdę bardzo wartościowe.

Aronia, czarna porzeczka, borówka, malina, owoce czarnego bzu to doskonałe owoce, które są bardzo wartościowe i przydatne na tym etapie diety.

Dieta owocowo-warzywna wg dr Ewy Dąbrowskiej

Koncepcja żywieniowa dr Ewy Dąbrowskiej składa się z 4 etapów. Przygotowania do postu, postu , przejścia na indywidualna dietę norm kaloryczną, codziennego żywienia opartego w większości na produktach roślinnych. Etap postu wg dr Dąbrowskiej powinien być powtarzalnym schematem kilku dłużnych postów w ciągu roku i krótszych jedno kilku dniowych w tygodniu. Dla uzyskania optymalnego efektu w trakcie postu i normalnego odżywiania dr zaleca swoim pacjentom korzystanie z okien żywieniowych 8 – 10 godzinnych.

Koncepcję żywienia wg dr Dąbrowskiej można określić stylem życia gdzie roślinne żywienie, duchowość, aktywność ruchowa są nierozłącznym elementem wewnętrznego balansu i harmonii z naturą, który zapewnia nam dobre samopoczucie i zdrowie.

Na etapie postu 4 etapowej koncepcji żywienia dr Ewy Dąbrowskiej nie ma zaleceń dla poszczególnych grup wiekowych czy podziału dla kobiet i mężczyzn. Etap postu to kuracja gdzie dzienna kroczność posiłków nie przekracza 800 kcal. Podjęcie jej musi być wynikiem szeroko przemyślanej decyzji z uwzględnieniem wskazań, wykluczeń nietolerancji, przeciwskazań do tego etapu i ewentualnych konsultacji z lekarzem jeśli post jest prowadzony pod kontem szukania rozwiązań na konkretne objawy chorobowe, a pacjent prowadzi aktywną terapię farmakologiczną. Odstawianie leków, i zmiany dawek muszą odbywać się w konsultacji z lekarzem i personelem medycznym. Zalecane jest przygotowanie do postu w postaci odpowiedniego nawodnienia, zmniejszania produktów pochodzenia zwierzęcego, rezygnacji z żywności przetworzonej, włączenie kiszonek do codziennego menu. Ułatwieniem w konstrukcji indywidulanej diety jest aplikacja Dr Ewy Dabrowskiej, która pomaga profilaktycznie i bezpiecznie przejść cały proces. Więcej szczegółowych informacji znajdą Państwo na stronie: www.ewadabrowska.pl

Przykładowy mechanizm układania menu na etapu postu dr Dąbrowskiej:

Schemat posiłków to: 3 – 4 posiłki w ciągu dnia, podstawą posiłku powinny być surowe warzywa z dodatkiem owoców, całodzienna kaloryczność to ok 800 kcal, należy pamiętać i odpowiednim nawodnieniu. Doskonałym efektem jest też spożywanie posiłków w oknie żywieniowym np. 8 lub 10 godzinnym. Wykaz owoców i warzyw oraz gotowy program w formie aplikacji jest dostępny na www.ewadabrowska.com.pl

Ok 30 minut przed posiłkiem  można pić wodę z octem jabłkowym, poprawia trawienie, przyswajalność wielu składników. Doskonałym uzupełnieniem posiłku jest picie ziół, które poza doskonałym wpływem na nasz metabolizm są również doskonałym  źródłem wielu składników mineralnych, wpływają kojąco i uspokajającą jak melisa, miętą czy rumianek.

W pierwszych dniach warto przygotować sobie niskokalorycznych przekąski na wypadek napadów głodu tu sprawdzą się idealnie  trzymane w lodówce słupki warzywne, mała szklanka z np. jagodami, borówkami czy porzeczkami. 

W trakcie postu staramy się unikać mocnej kawy i  herbaty, nie działają one korzystnie na układ trawienny, który w trakcie postu powinien odpocząć, 

Jednym z ważniejszych elementów, jak nie najważniejszym jest balans z własną duchowością, samopoczuciem i aktywnością fizyczną.  To kluczowe elementy: nastawienie do postu, a następnie do własnego życia i refleksja. Post to narzędzie, które może ten balans przywrócić. 

Menu to kompozycje warzyw, nie ma stałego sztywnego jadłospisu, ważniejsze jest przestrzeganie zasad i dopasowanie się do schematu postu.

Plan jadłospis – Dzień 1

Śniadanie

  • szklanka zakwasu z buraków podgrzanego do temperatury ok 40 stopni, z czosnkiem i majerankiem ),
  • surówka 1:ogórek kiszony, kiełki jarmużu, jabłko, natka pietruszki,
  • surówka 2: kapusta pekińska, aronia, kiwi, szczypiorek z sosem z 1 łyżki soku z ogórków kiszonych i przyprawami,
  • cukinia na parze w ziołach.

Obiad

  • sałata lodowa z kiszonym ogórkiem, porem, garstką porzeczek,
  • kapusta kiszona z selerem naciowym,
  • zupa krem pomidorowa.

Kolacja

  • koktajl warzywny : jarmuż, marchew, burak,
  • surówka : mix sałat, pomidor koktajlowy, kalarepa,
  • plastry cukinii na parze z przyprawami z suszonego pomidor.