Zbilansowana Sugerowana Tygodniowa Dieta zawierająca „antocyjanowe” owoce i warzywa

Odpowiednia kondycja naszego organizmu uwarunkowana jest wieloma czynnikami. W ostatnich czasach coraz większą uwagę zwraca się na jednak na kwestie związane z odżywianiem oraz aktywnością fizyczną. Prawidłowe odżywianie ma na celu zapewnienie równowagi dla naszego organizmu, może także byś traktowane jako prewencja w różnego rodzaju schorzeniach naszego organizmu.

Jak podaje Instytut Żywności i Żywienia w Piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, podstawą dla naszych codziennych zwyczajów powinny stanowić ćwiczenia, ruch oraz ogólna sprawność intelektualna i fizyczna. Dalsze elementy piramidy dotyczą już odżywiania.

Każdego roku IŻŻ przypomina, że podstawą naszej diety są warzywa i owoce jedzone regularnie każdego dnia. Pożywienie pochodzenia roślinnego dostarcza do naszego organizmu wielu drogocennych substancji biologicznie aktywnych m.in. flawonoidów w których skład wchodzą między innymi antocyjany, a także witaminy.

W odpowiednio zbilansowanej diecie nie możemy także zapomnieć pełnoziarnistym pieczywie, produktach mlecznych, szczególnie mlecznych napojach fermentowanych, a także białku, którego źródłem mogą być nasiona strączkowe lub mięso. Szczyt piramidy stanowią tłuszcze, które także nalezą do odżywczych składników naszego organizmu, zaleca się stosowanie tłuszczy roślinnych bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT).

Na podstawie powyższych danych przedstawiamy proponowaną tygodniową dietę, która została stworzona aby odpowiednio zbilansować potrzeby nasz organizmu, ze szczególnym uwzględnieniem warzyw i owoców zawierających antocyjany. Mamy szczerą nadzieje, że poniżej przedstawiona dieta odsłoni Państwu nowe możliwości na wykorzystanie i zastosowanie w codziennym jadłospisie tych cennych dla naszego organizmu surowców.

mgr inż. Paweł Hanus
Instytut Technologii Żywności i Żywienia Uniwersytet Rzeszowski